ثبت نام الکترونیکی درنظام مالیاتی واخذکداقتصادی

ثبت نام الکترونیکی درنظام مالیاتی واخذکداقتصادی۱۳۹۷-۱۲-۳ ۱۴:۲۵:۴۰ +۰۳:۳۰

::خدمات ما::


اخذ کد اقتصادی، بعد از ثبت شرکت و برای اخذ کارت بازرگانی، الزامی است. شرکت­ها از زمان ثبت در اداره ثبت تا دو ماه بعد وقت دارند که جهت تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی اقدام کنند. در غیر این صورت مجاز به عقد قرارداد یا ارائه اظهارنامه مالیاتی در پایان سال مالی نیستند. علاوه بر این، دریافت کارت بازرگانی، شرکت در مناقصات و مزایدات، عقد قرارداد با موسسات دولتی و افتتاح حساب بانکی نیز در گروی اخذ این کد ۱۲ رقمی هستند.

از بین مزایای دیگر اخذ کد اقتصادی می­توانیم به پرداخت حقوق دولت تحت نام مالیات، تسهیل و تسریع روند بررسی دفاتر قانونی شرکت، احراز هویت اشخاص در اداره مالیات و ممانعت از رقابت­های ناسالم اشاره کنیم. شرکت­هایی که کد اقتصادی ندارند؛ مشمول قوانین معافیت از مالیات نمی­شوند.

اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف به اخذ کد اقتصادی

کلیه شرکت هایی که در حوزه های تولید، مونتاژ و توزیع کالا (هر کالایی) و یا شرکت های فعال در حوزه کارهای خدماتی

کلیه‌ افرادی (اشحاص حقیقی) که در حوزه های تولید، مونتاژ و توزیع کالا و یا در حوزه کارهای خدماتی و دارای جواز کسب‌ و کار از مراجع مربوطه هستند و یا دارای مکانی برای فعالیت تجاری خود هستند.

در توضیحات بالا به دو مورد مهم بر میخوریم که نیاز به تعریف دارند.

۱- مجوز کسب و کار

۲- مکان فعالیت

مجوز فعالیت

مجوز فعالیت جهت اخذ کد اقتصادی درواقع همان جواز کسب یا هر مجوز دیگری که از سازمان مربوطه جهت انجام امور تجاری اخذ شده باشد. به عنوان مثال جواز مرغداری از سازمان جهاد کشاورزی.

مکان فعالیت تجاری

هر گونه واحد اداری یا مکانی که از طرف شهرداری یا مراجع ذیصلاح به عنوان مکان فعالیت اقتصادی تایید شده باشد و بتوان در آن با مجوز یا بدون مجوز ( برای مشاغلی که به مجوز فعالیت نیاز ندارند) فعالیت اقتصادی داشد اطلاق می شود. این محل فعالیت تجاری می تواند به صورت مالکانه یا در اجاره باشد.

اخذ کد اقتصادی

جهت اخذ کد اقتصادی و مشاوره رفع مشکلات مربوطه با شماره های موسسه تماس بگیرید

پیامدهای امتناع از اخذ کد اقتصادی یا سرپیچی از قوانین مربوط به کد اقتصادی

امتناع از اخذ کد اقتصادی یا سرپیچی از قوانین مربوطه، پیامدهایی به همراه دارد. اگر شرکت برای بار اول مرتکب چنین خطایی شود؛ طبق قانون باید دو برابر سود حاصل از معاملات خود را به عنوان جریمه پرداخت کند. چنانچه شرکت تخلف موردنظر را برای بار دوم نیز تکرار کند؛ طبق قانون محل اقامت آن به مدت سه ماه پلمپ میشود. تکرار خطای مذکور برای بار سوم منجر به محکومیت مدیران شرکت به سه تا شش ماه حبس میگردد.

مدارک لازم برای متقاضیان حقوقی اخذ کد اقتصادی

*مدارک شرکت اعم از تصویر روزنامه تاسیس، روزنامه تغییرات، پیش آگهی تغییرات، اساسنامه، شرکت نامه و تقاضانامه شرکت­های مسئولیت محدود، اظهارنامه شرکت­های سهامی خاص و تقاضانامه موسسات

*گواهی پرداخت دو در هزار سرمایه

*سند مالکیت یا اجاره نامه محل اقامت شرکت به همراه قبوض برق و تلفن آن

*مدارک شناسایی هیئت مدیره

*گواهی صاحبان حق امضا

مدارک لازم برای متقاضیان حقیقی اخذ کد اقتصادی

* مدارک شناسایی

*فرم اداری مربوط به مشخصات متقاضی

*درخواست کتبی مبنی بر اخذ کد اقتصادی

*تصویر پروانه کسب

*گواهی پرداخت هزینه صدور کد نزد شعب بانک ملی

*سه قطعه عکس پرسنلی ۲ در ۳

*چنانچه متقاضی قبلاً کارت اقتصادی داشته ملزم به ارائه تصویر آن یا فیش کامپیوتری نیز هست

مراحل اخذ کد اقتصادی

در گام اول باید مدارک موردنیاز را به واحد مالیاتی ارائه داد

اگر کارشناسان واحد مالیاتی پس از ارزیابی مدارک، رای به تایید آن­ها بدهند؛ مدارک را در واحد ثبت می­کنند

سپس مدارک تایید شده به اداره نظارت و پیگیری تحویل داده می­شوند. اداره مذکور نیز پس از انجام اقدامات لازم، مدارک را به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی و از آنجا به اداره شماره اقتصادی می­فرستد

در گام نهایی، اداره شماره اقتصادی بعد از ارزیابی­های لازم به صدور کد اقتصادی مبادرت می­کند

لازم به ذکر است که وقوع هر نوع تغییر در اطلاعات شخصی دارنده کد را باید به مراجع ذیربط اطلاع داد تا تغییرات ایجاد شده در کارت اقتصادی وی نیز اعمال شوند

هزینه اخذ کد اقتصادی

هزینه اخذ کد اقتصادی در صورت تکمیل بودن مدارک و داشتن سند اداری یا اجاره نامه هلوگرام دار اداری در حدود ۵۰۰ هزار تومانی می باشد که جهت اطلاع از هزینه کد اقتصادی دقیق یا مراحل اخذ کد اقتصادی با مشاوران ما تماس بگیرید.

خلاصه فرایند ثبت نام الکترونیک

۱- پیش ثبت نام الکترونیک: نقطه شروع فرایند ثبت نام الکترونیک جهت دریافت شماره اقتصادی مرحله پیش ثبت نام می باشد. در این مرحله اطلاعات پایه ای از شما دریافت می شود. شماره تلفن همراه شما تایید شده و لازم است شما تاییدیه پستی مرتبط با کد پستی محل فعالیت را در سیستم  بارگزاری نمایید. در نهایت پس از تکمیل اطلاعات درخواستی و فشردن کلید تایید نهایی وارد مرحله بعدی خواهید شد. چنانچه تا هفت روز اطلاعات خود را تایید ننمایید پرونده ایجاد شده به صورت خودکار حذف خواهد شد.

۲- صحت سنجی اطلاعات: در این مرحله بخشی از اطلاعات ثبت شده شما در مرحله پیش ثبت نام از منابع مختلف سازمانی استعلام و بررسی شده و صحت آن مورد آزمون قرار خواهد گرفت. چنانچه به هر دلیل در اطلاعات مغایرتی یافت شود، موضوع با پیامک به شما اطلاعات داده شده و شما مجدد باید وارد سامانه پیش ثبت شده و مرحله یک را تکرار نمایید.

۳- تولید و ارسال اطلاعات کاربری: چنانچه اطلاعات اولیه پیش ثبت نام شما مورد تایید سازمان قرار گیرد برای شما یک نام کاربری و کلمه عبور ایجاد خواهد شد. این اطلاعات به صورت پیامک روی شماره تلفن همراه ثبتی شما ارسال خواهد شد. باید دقت داشت اطلاعات کاربری محرمانه بوده و مسئولیت سوء استفاده از آن برعهده شما خواهد بود.

۴- ثبت نام الکترونیک: پس از دریافت اطلاعات کاربری شما باید وارد سامانه ثبت نام شوید. پس از ورود باید اطلاعات تکمیلی در خصوص بنگاه اقتصادی خود را در فرم های این سامانه تکمیل نمایید. همچنین می توانید اطلاعات پایه که در مرحله ثبت نام ثبت کرده اید ویرایش نمایید. در نهایت پس از تکمیل همه اطلاعات خواسته شده کلید تایید نهایی را فشار دهید.

۵- اعتبارسنجی ستادی و میدانی اطلاعات و رسیدن به مرحله نهایی ۴۵: در این مرحله تمامی اطلاعات شما در مرحله ثبت نام در واحدهای ستادی و واحدهای میدانی و همچنین پرونده فیزیکی مالیاتی شما در حوزه بررسی شده و در صورت وجود مغایرت پیامکی جهت اصلاح اشکالات به شما ارسال خواهد شد.در نهایت چنانچه اطلاعات ثبت نام شما مورد تایید سازمان قرار گیرد شما به مرحله نهایی ۴۵ رسیده و امکان ارسال اظهارنامه الکترونیک و همچنین استفاده از سایر خدمات سازمان را خواهید داشت.